اسفندگان، روز زن ایران باستان
![]()
![]()
دکتر سپنتا، در فرهنگ ایران باستان هر روز اسمی داشت. روز پنجم هر ماه به نام روز زمین و زن معروف بود. به نظر شما زمین و زن چه وجه مشترکی دارند که هر دو را برای روز پنجم در نظر گرفتند؟
هممیهنان زرتشتی ما روز ۲۹ بهمن را ویژهی این جشن کردند و در این روز مراسم بیشتر به صورت عمومی برگزار میشود، در نیایشگاهها و تالارهای همگانی حضور پیدا میکنند. نیایش خوانده میشود، در بارهی جایگاه زن در فرهنگ ایران صحبت میشود. شادمانی و پایکوبی در حد مقدور انجام میشود، پذیرایی سنتی صورت میگیرد، در خانوادهها هم این روز گرامی داشته میشود و من فکر میکنم بهترین سنتی که وجود دارد رسم سپاسگزاری مردان از زنان هست که در این روز انجام میشود
باغ ملی شهرستان تربت حیدریه