|
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي
نشست خبري كنسرت سمفوني «مقاومت» مجيد انتظامي صبح امروز ـ 23 شهريور ماه ـ در حالي برگزار شد كه حاشيههاي بر متن اين نشست تاثير گذاشت.
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نشست كه با تاخير 40 دقيقهاي در سالن كنفرانس تالار «وحدت» آغاز شد، باعث شد كه يكي از خبرنگاران در ابتداي مراسم نشست را ترك كند.
مجيد انتظامي نيز جلسه را با گله از خبرنگاران دربارهي اينكه برچسب دولتيبودن و نوشتن كارهاي سفارشي را به او ميدهند، آغاز كرد.
اين در شرايطي بود كه خبرنگاران از اين گلهها و انتقادها راضي نبودند و معتقدند كه فقط نبايد از كارهاي هنري تعريف كرد و انتقادات نيز به مسائل اين چنيني وارد است.
مجيد انتظامي كه به دليل تمرين با اعضاي اركستر سمفونيك اندكي دير به نشست رسيد، گفت: حدود بيست سال ميشود كه غير از آموزش به هنرآموزان دست به ساز نزدم و بعد از مدتها قرار است كه در اين كنسرت بنوازم.
اين هنرمند در ادامه دربارهي وضعيت صدا براي اجرا در فضاي باز ميدان آزادي در روز سيام شهريورماه گفت: نبايد انتظار صداي مناسب كنسرت در يك سالن را، در فضاي باز داشته باشيم. اما امكانات وسيعي را براي صدابرداري در نظر گرفتهايم كه اميدوارم شرايط خوبي باشد.
سپس مجيد انتظامي با گلهاي از خبرنگاران صحبتهايش را اينگونه ادامه داد: من از خبرنگاران گله دارم. چون پوشش كنسرتهاي من نادرست است، آنها از قبل موضع ميگيرند كه آثار من سفارشي و دولتي است و روي ذهن مخاطب بازي ميكنند و به حواشي ميپردازند و ذهن مخاطب را گمراه ميكنند تا از كار من استقبال نشود و خارجيها هم از مطبوعات ايران استفاده كنند و اراجيف بنويسند.
او با بيان اينكه اين حق من نبوده است،تصريح كرد: من مخلصانه كار كردهام. اينگونه برخوردها باعث ميشود كه من گوشهگير شوم و در انزوا بنشينم. نوع كار من اينگونه است. من ميدانم كه چگونه بايد حماسي بنويسم و توان نوشتن ترانه را ندارم و هميشه تلاش كردم كه موسيقي ماندگار كار كنم و هيچ وقت هم دستمزدهاي آنچناني كه شما فكر ميكنيد، نگرفتهام و اگر دستمزد سالانهام را بر 12 ماه سال تقسيم كنم از يك ماشيننويس هم كمتر دستمزد گرفتهام.
انتظامي دربارهي شيوهي نگارش قطعاتش گفت: قطعات من حماسي است و جز دولت، بخشهاي خصوصي اين نوع كار را سفارش نميدهند، چون بازگشت مالي ندارد و تنها اركستري كه دولتي است، هم اركسترسمفونيك تهران است چون نوازندگانش كارمندان ارشاد هستند و من آثارمان را با آنها اجرا ميكنم.
آهنگساز سمفونيهاي انقلاب، مقاومت و ايثار افزود: من با كنسرتهايم توانستم شمع برگزاري كنسرتها را در كشور روشن نگه دارم و كارهاي من باعث شد، گروههاي ديگر مجوز بگيرند و روزبهروز به موسيقي و اين هنر مظلوم، بها داده شد.
در ادامه نيما مسيحا، خوانندهي پاپ كلاسيك سمفوني «مقاومت»گفت: بعد از آنكه در تور اروپا سمفوني انقلاب را اجرا كرديم، خوشحالم كه موسيقي فاخر اين مملكت را در جمع پاپ كلاسيك براي چندمينبار اجرا ميكنم.
سپس عبدالحسيني خواننده سنتي سمفوني مقاومت نيز بيان كرد: خبرنگاران پيغامبران اصحاب هنر هستند، اما متاسفانه گاه بسيار درگير حواشي ميشويم. برخي رفتن اركستر سمفونيك به خارج از كشور را براي اجراي سمفوني انقلاب زير سوال بردند كه اين انصاف نيست. البته نقد وارد است، اما بعضي از افراد مطالبي نوشتند كه از اصل دور شدند و به اسم پرداختند و وقتي آقاي انتظامي با اعضاي اركستر صحبت ميكنند گاه صدايش ميلرزد و به خاطر اين است كه كارهايش برعكس جلوه شده است.
در ادامهي اين نشست كمكم بحثها ميان خبرنگاران و بابك رضايي و مجيد انتظامي بالا گرفت و بابك رضايي با اشاره به اينكه دو روز گذشته علي قمصري در نشست خبري كنسرت «برفخواني» گفته بود: دوست دارد كه مستقل باشد و انجمن موسيقي از گروههاي مستقل حمايت ميكند و برخي مطبوعات نقد نوشته بودند كه انجمن موسيقي دولتي است بيان كرد: انجمن موسيقي وابسته به هركجا كه باشد بحث دولتي و غيردولتي وجود ندارد. انجمن موسيقي پل ارتباطي بين هنرمندان و دستگاههاي دولتي است، حتي كنسرت كيهان كلهر نيز با حمايتهاي جدي در تالار وحدت برگزار شد. به علاوه مجموعههاي غيردولتي چندين برابر مجموعههاي دولتي از دولت اعتبار ميگيرند اما كار آنها خروجي ندارد.
مجيد انتظامي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري دربارهي اينكه سمفونيهاي اخيرش نسبت به موسيقي فيلمهايي كه ساخته است، افت كيفيت داشتهاند، بيان كرد: من از سينما بيرون نيامدهام، بلكه فيلمها پس از آنكه به سمت بخش خصوصي رفت بيشتر گيشهپسند شد و بيشتر به دختر و پسرها پرداخت و اين نوع موسيقي كار من نيست و آنها هم به دنبال افرادي رفتند كه با دستگاه موسيقي مينوشتند و كارشان كم هزينه بود. به علاوه بخش خصوصي توان پرداخت هزينهي اجراي سمفونيهاي من را ندارد و اينگونه شد كه من در سينما كمرنگ شدم.
او ادامه داد: در موسيقي فيلم يك تم يك دقيقهاي با مدلاسيونهاي مختلف اجرا ميشود و اين باعث ميشود كه تاثيرگذار باشند، ولي براي يك اركستر با 100 نوازنده بايد براي 100 نفر موسيقي نوشت و به اعتقاد من چهار سمفوني اخير من، بسيار ارزشمندتر از موسيقي فيلم «از كرخه تا راين» است، چون همهچيز آن فيلم تحت شرايط زمان اكران و فضاي خارج از كشور و جذابيتهاي بصري گل كرد و من معتقدم كه سمفوني «مقاومت» به لحاظ تنظيم و كيفيت، بسيار قويتر است.
انتظامي در پاسخ به پرسش خبرنگاري دربارهي اينكه آيا آثار شما قطعه است يا سمفوني مطرح كرد: من اين آثار را به عنوان سوئيتسمفونيك كار كردم، ولي شما هرچه دوست داريد، ميتوانيد به آن بگوييد. توقع من اين است به خود موسيقي پرداخته شود و فرم، سازبندي، خواننده پاپ در كنار خواننده سنتي و شيوهي تنظيم آن مسائلي است كه بيشتر اهميت دارد.
در ادامهي اين نشست با انتقادي كه عبدالحسيني خواننده موسيقي سنتي به خبرنگاران دربارهي چگونگي پوشش حواشي اجراي اركسترسمفونيك تهران در اروپا مطرح كرد، خبرنگاري به قطع همكاري انجمن موسيقي با منوچهر صهبايي پرداخت و پرسشاش را اينگونه مطرح كرد كه آيا قطع همكاري با صهبايي بعد از اجراي اركسترسمفونيك در اروپا و دادن بليت رايگان به ايرانيان مقيم خارج از كشور باعث نشد كه حواشي براي آن اجرا به وجود آيد؟! بابك رضايي پاسخ داد: قرارداد منوچهر صهبايي با اركستر سمفونيك يكساله بود و پس از پايان يكسال مديريت تشخيص داد كه او يكسال ديگر اركستر را همراهي كند. در كنسرت اروپا نيز مجيد انتظامي به دليل بيماري و مشكلي كه براي گردنش پيش آمد، نتوانست گروه را همراهي كند و چون صهبايي رهبر ثابت اركستر بود، اركستر را همراهي كرد و به خاطر همراهياش پاداش خوبي را هم دريافت كرد و از زحمات او تجليل شد، اما وقتي قرارداد او در پايان سال 88 به اتمام رسيد، براساس عملكرد او تصميم گرفته شد كه ديگر قراردادش تمديد نشود.
بابك رضايي ادامه داد: برنامههاي اركسترسمفونيك در سال 89 با وجود آنكه انتقادهاي بسياري نسبت به نداشتن رهبر ثابت مطرح شده بود، بسيار افزايش داشت و در چهارماههي اول سال اركسترسمفونيك تهران 12 برنامه اجرا كرده است و تا قبل از آغاز ايام سوگواري محرم نيز 17 برنامه خواهد داشت و تا پايان سال بيش از 40 برنامه را اجرا خواهد كرد.
مديرعامل انجمن موسيقي دربارهي بليتهاي مهماني كه در بعضي اجراها براي پركردن سالن به سازمانها و ارگانها داده ميشود، گفت: فيلم و نمايشهاي بسياري در كشور با هزينههاي بسيار ساخته ميشود كه از آنها استقبال نميشود، اما اينها مهم نيست. مهم اين است كه آن چند نفري كه ميآيند با رضايت بروند. به علاوه تمام برنامهها بليتفروشي داشته و بليت هم فروخته است.
بابك رضايي همچنين گفت:از روز پنجشنبه فروش بليت شهرستانها و اجراي مهرماه اركسترسمفونيك تهران به رهبري مجيد انتظامي در تالار وحدت از طريق سايت t-nay.ir آغاز ميشود.
به گزارش ايسنا،همچنين بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي ايران كه اندكي زودتر از مجيد انتظامي به جلسه آمده بود در ابتدا گفت: انجمن موسيقي براي سه ماههي سوم سال قبل از ايام محرم 12 برنامه را برنامهريزي كرده است كه شامل كنسرتهاي برفخواني، گروه ليان و بوشهر، برنامهي استاد آذرسينا به همراه گروهش، گروه آوازي تهران، اركستر بادي تهران و ... ميشود.
وي ادامه داد:اركستر سمفونيك تهران در سه ماههي پيشرو برنامههاي وسيعي دارد و آغاز آن در روز سيام شهريورماه به رهبري مجيد انتظامي در ميدان آزادي به مناسبت سيامين بزرگداشت هفتهي دفاع مقدس خواهد بود.
رضايي همچنين از برپايي تور كنسرت اين اجرا در شهرهاي سمنان، گرگان و شيراز خبر داد و گفت: اين گروه در روز سي و يكم شهريورماه سمفوني مقاومت را به همراه بخشهايي از فيلمهاي «ازكرخه تا راين» و «آژانس شيشهاي» در سمنان، روز اول مهرماه در گرگان و هشتم و نهم مهرماه در شيراز اجرا ميكنند.
مديرعامل انجمن موسيقي همچنين از اجراي اين كنسرت در روزهاي 4 ، 5 و 6 مهرماه در تالار وحدت خبر داد و گفت: در اين روزها بعد از سالها شاهد اجرا و نوازندگي مجيد انتظامي خواهيم بود كه او دو كنسرتوي «اوبوا» را در اين سه شب اجرا ميكند.
انتهاي پيام
كد خبر: 8906-14147 |