از فردا شش سينما ميزبان «... و آسمان آبي»
عزت‌الله انتظامي: هميشه تلاش كردم واقعي باشم و غلو نكنم

سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
1389/07/27
10-19-2010
11:55:05
8907-18136: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

اكران «... و آسمان آبي» از فردا (چهارشنبه 28 مهرماه) در پرديس‌هاي «ملت»، «آزادي»، «زندگي»، «اريكه ايرانيان» و سينماهاي «موزه سينما» و «فرهنگ» آغاز مي‌شود.

قاسم قلي‌پور تهيه‌كننده اين مستند در گفت‌وگو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين مطلب گفت: با مساعدت رييس صدا‌وسيما تيزرهاي اين فيلم از امشب پخش خواهد شد و معاونت فرهنگي _ اجتماعي شهرداري تهران نيز قرار است ما را براي بيلبوردهاي شهري همراهي كنند.

مستند بلند «... و آسمان آبي» به كارگرداني غزاله سلطاني‌شيرازي كه به طريقه‌ي 35ميليمتري و در مدت زمان 75 دقيقه تهيه شده، كندوكاوي مصور از زندگي و آثار استاد «عزت‌االه انتظامي» در طول بيش از هفتاد سال فعاليت تئاتري، سينمايي، فرهنگي و اجتماعي وي است.

عزت‌الله انتظامي آقاي بازيگر سينماي ايران چندي پيش با حضور در ايسنا درباره اين مستند گفت: مستند «... و آسمان آبي» براي نسل جوان يادگار خوبي است و نشان مي‌دهد، چگونه مي‌شود به كجاها رسيد. سالها بود كه ساخت مستندي درباره فعاليت‌ها، زندگي و آثارم از طريق افراد مختلف پيشنهاد مي‌شد، اما طرح‌ها را كه مي‌خواندم مي‌ديدم، مانند كارهاي ديگران است و مي‌نشينند و تنها از آدم تعريف مي‌كنند و چيز جديدي نداشت. معني ندارد از فيلم‌هايي که کار کردم استفاده شود و از همکارانم درباره من پرسيده شود، در اين جور مواقع تنها بايد تعريف کرد که من نمي‌پسندم.

وي ادامه داد: حتي يكي از آنها حدود يك ماه و نيم هم تصوير گرفت اما ديدم آن‌چه مي‌خواهم نيست و انصراف دادم و يا يكي از كارگردان‌هايي كه با او كار كرده بودم خواست تصاويري بگيرد و با تصاويري كه از پشت صحنه فيلمش گرفته بود، كاري درباره من بسازد كه نپسنديدم.

انتظامي يادآور شد: دو سال و نيم پيش غزاله سلطاني دانشجوي مدرسه سينمايي ونكور طرح اين مستند را در پانزده صفحه آورد و يك هفته وقت خواستم تا جواب دهم. چند بار خواندم ديدم با آن‌چه قبلا بوده متفاوت است و به من و کارهاي شخصي‌ام مربوط مي‌شود. در واقع ضمن نو بودن، استشهاد محلي، براي آدم نبود و با صحبتي كه با ايشان داشتم احساس کردم فرهنگي دارد که آدم مي تواند اعتماد كند بنابراين جواب مثبت دادم. البته شرطي هم گذاشتم كه اگر بعد از اتمام رضايت من حاصل شد، پخش شود وگرنه هزينه را بدهم و كار را بگيرم.

وي با بيان اينكه در طول مدت ساخته شدن اين فيلم که دو سال ادامه داشته مدام پيگير كيفيت آن بوده است گفت: كار كه آماده شد در دفتر آقاي قلي‌پور بخش‌هايي را بدون صدا تماشا كردم و ديدم به خواسته‌هايم نزديك است و آنرا جزو کارهاي خوبي که برايم انجام شده، مي‌دانم.

انتظامي به استفاده از تصاوير و صداهاي قديمي در اين مستند اشاره كرد و اظهار داشت: بخشي از صداها به سال 1343 مربوط مي‌شود به نوروز و بچه‌هايم که با ضبط صوت نوار پر کرده بودم. صدايي هم مربوط به آوازي است که در ابتداي نمايش «اميرارسلان» مي‌خواندم که در سال 43 با آن تماشاخانه «سنگلج» افتتاح شد. تصاوير پدر و مادرم را هم با دوربين هشت ميليمتري روسي قديمي كه داشتم در خانه گرفته بودم و خارج چاپ شده بود و در فيلم استفاده شد.

وي اين مستند را زندگي واقعي‌اش دانست و گفت: كارهايي است كه در خانه مي‌كنم و هيچ بازي صورت نگرفته است. حتي جاهايي که مشغول تمرين کردن هستم از پشت سر گرفته شده و خبر نداشتم. کار با فعاليت‌هاي تئاتريم شروع مي‌شود و جلو مي‌رود و در آخر هم به موزه سينما و پخش عكس‌ها و ديالوگ‌هاي برجسته آثار سينمايي‌ام مي رسد و بسيار با سليقه كار شده است.

اين بازيگر تصريح کرد: درمستند نمي‌شود بازي كرد و گريم و لباس خاصي در نظر گرفته نمي‌شود. مستند يعني واقعيت و در كار بازيگري هم هميشه به اين فكر بودم كه واقعي باشم. در تئاتر دلم مي‌خواست چيزي غلو شده نباشد. سينما هم كه رسيديم وقتي بعد از تجربياتي كه داشتم و با «گاو» شروع كردم سناريويي را قبول مي‌كردم كه بيشتر زندگي كردن باشد.

انتظامي درباره حضور ژان کلود کاريير فيلمنامه‌نويس مشهور فرانسوي و حميد سمندريان در بخش‌هايي از اين مستند اظهار داشت: نمي‌خواستم کسي درباره‌ام صحبت کند و تنها اين دونفر هستند. ژان كلود، كلاسي در تهران داشت و از همسرش خواستيم و با ميل و اشتياق پذيرفت و پيشش رفتيم كه تحليل زيبايي از بازي من داشت و به ايراني بودن آن اشاره داشته است و با سمندريان هم که استاد ما بود به تالار فردوسي دانشگاه تهران مي‌رويم جايي كه در سال 50 نمايش «كرگدن» را در آخرين سال تحصيلم اجرا كردم و به اين بهانه تحليلي ارائه مي‌شود.

وي با اشاره به عروسك خرسي كه در بخشي از اين كار نشان داده مي‌شود خاطر نشان كرد: براي حضور در جشنواره‌اي به ژاپن رفته بودم كه دانشجوهاي ايراني اين عروسك بزرگ را به من هديه دادند و من نام او را

«ساتو» (منتقد معروف ژاپني) گذاشتم و از همان جا با او حرف مي‌زدم و در خانه هم تنهايي‌هايم را پر كرده است و حتي تمرين‌هايم را جلوي او انجام مي‌دهم و نظرش را مي‌خواهم.

قاسم قلي‌پور تهيه‌كننده اين مستند هم كه به همراه انتظامي در ايسنا حضور داشت، گفت: غزاله سلطاني ـ كارگردان اين مستند ـ در زماني طولاني با صبر و حوصله مطالب و سوابق مربوط به استاد انتظامي را آرشيو كردند و به شناخت زيادي از ايشان رسيدند و بدون هيچ عجله‌اي برخلاف آثار اين‌چنيني كه به سرعت ساخته مي‌شوند در زماني نزديک به دو سال در کنار ايشان بوديم و با حوصله زياد تحمل کردند و در مجموع حدود سه ماه در منزلشان کار کرديم.

وي با بيان اينکه ويژگي‌هاي زيادي از آقاي انتظامي در اين مستند نشان داده مي‌شود افزود: حس مسئوليت و تعهدي كه ايشان به كارشان دارند و اينکه رفتارشان از 15 سالگي تا85 سالگي بر روي صحنه و احترامي که به تماشاگر مي‌گذارند تغييري نکرده چيزهايي است که قطعا يادگاري خوبي براي نسل جديد ما و نسل‌هاي آينده خواهد بود.

اين تهيه کننده ادامه داد: تصور مي‌شود اين افراد زندگي ماورايي دارند و جور ديگري زندگي مي‌کنند و سعي کرديم بيشتر به زندگي خصوصي استاد پرداخته شود و هيچ صحنه‌اي در آن چيده نشده است. «... و آسمان آبي» نشان مي‌دهد بزرگي ايشان اتفاقي نيست و برايش زحمت کشيده است. پويايي استاد انتظامي در اين کار مشهود است و حتي مي‌بينيد که از لب تاپ استفاده مي‌کنند و از اينترنت و ايميل بهره مي‌برند.

وي درباره نام اين مستند اظهار داشت: اسم فيلم ترجمه متن به تصوير است و نام اين فيلم هم تصويري است و به جاي آن سه نقطه هر چيزي مي‌توان نوشت، مي‌توان نام عزت‌الله انتظامي و يا سينما را گذاشت. در واقع آسمان آبي هيچ وقت از بين نمي‌رود.

عزت‌الله انتظامي همچنين در آن نشست گفت:من استقبال ، تشويق و نگاه تماشاگر را تشخيص مي‌دهم كه راضي هست يا نه . تا قبل از اولين نمايش فيلم در سينما «آزادي» استرس زيادي داشتم و حتي از خواب مي‌پريدم. اما استقبالي كه شد راحتم كرد و آن‌قدر سرحال بودم كه متوجه نشدم از پله‌هاي سينما چگونه پايين آمدم و شب‌اش اين بار از خوشحالي خوابم نبرد.

آقاي بازيگر سينماي ايران با بيان اينكه هميشه از اعتماد به جوانها جواب مثبت گرفته است به ايسنا گفت: دوست داشتم اين کار را شخصي از نسل جوان بسازد تا فکر جديدي داشته باشد و از نتيجه کار راضي هستم و هميشه به اين نسل اعتقاد زيادي دارم. خانه تئاتر يا خانه هنرمندان مي‌روم جوان‌ها و اشتياقشان را كه مي‌بينم انگيزه پيدا مي‌كنم،استعدادهاي فوق‌العاده‌اي ميان آنها است.